Форум МИ САНУ – мср Сања Стевановић

Драге колеге, сарадници и пријатељи!

Позивамо Вас на наредно предавање на Форуму Музиколошког института САНУ:

мср Сања Стевановић

МЕСТО ДОГМАТСКЕ ТЕОЛОГИЈЕ У „РЕЧИ О МУЗИЦИ”: МОГУЋНОСТ ДОПРИНОСА УПОРЕДНЕ (ПРАВОСЛАВНЕ И РИМОКАТОЛИЧКЕ) ТЕОЛОГИЈЕ ДОМЕНУ МУЗИКОЛОШКИХ И ЕТНОМУЗИКОЛОШКИХ ПРОУЧАВАЊА

Среда, 25. септембар 2024. године,

с почетком у 12 сати

Соба 410, IV спрат

Музиколошки институт САНУ, Кнез Михаилова 36, Београд

РЕЗИМЕ

Иако је од друге половине 20. века на римокатоличком Западу све израженија сарадња између литургичара и музиколога, представници Систематског богословља још увек нису показали иницијативу за активно укључивање у теолошко-музиколошке пројекте. У земљама источног (православног) хришћанства, сарадња између теолога и музиколога је често посве скрајнута што оставља егзистенцијалне аспекте изворно-православне теологије и црквене музике ван видокруга шире научне јавности.

Историјски посматрано, ‘реч о музици’ има корене у античким временима и јелинској космологији. На идеју вечности и хармоније космоса Оци Кападокије пружили су одговор који ће се у потоњој историји другачије интерпретирати у зависности од специфичности латинског и јелинског богословског система. Путеви римокатоличког и православног схватања музике били су одређени различитим приступима догматском богословљу: западна хришћанска мисао настојала је да систематично изложи хришћанску веру, док су историјске околности постепено раздвајале музику од сотириолошког карактера Евхаристије, а тиме и од онтолошких питања; источно-хришћанско догматско богословље се превасходно развијало на икономијски начин, а у овом процесу су особености литургијског предања наставиле да указују на везу музике са егзистенцијалним питањима човека и света. На стварање непознанице о повезаности теологије са музикологијом, додатно је утицало и раздвајање званичне науке од религијских питања.

Отуда је вредно пажње размотрити првобитну повезаност музике са питањима онтологије у оквиру хришћанског богословског наслеђа, а потом размотрити и различитости у теолошком схватању музике, у односу на поменуте богословске правце. Предложени холистички приступ сагледавању односа догматске теологије и музикологије има за сврху да пружи увиде у различита схватања музичких питања, која долазе од другачијих искустава односа човека према Богу и свету.

БИОГРАФИЈА

Сања Стевановић (1993) је истраживач-сарадник у Музиколошком институту САНУ и докторанд на Катедри за Систематско богословље Православног богословског факултета у Београду. Пошто је завршила XIII београдску гимназију (природно-математички смер) и СМШ „Ватрослав Лисински“ (вокално-инструментални и теоретски одсек) уписала је основне, те мастер студије клавира на Факултету музичке уметности Универзитета уметности у Београду. Црквеним појањем бави се од 2009. године. Дипломирала је на Одсеку за византијско појање при школи црквеног појања „Свети Јован Дамаскин“ у Новом Саду.  Током новембра 2023. године, као стипендиста пројекта RESILIENCE боравила је у Болоњи (Италија) истражујући  римокатоличке теолошке изворе у вези са римокатоличком богослужбеном музиком. Део истраживачких резултата представила је на домаћим и међународним конференцијама, као и у оквиру релевантних научних часописа. Говори енглески и шпански језик, а служи се француским, италијанским, новогрчким, старогрчким, латинским и руским.

Модератор: др Весна Пено