Из Предговора:
Звучи готово невероватно да је пред нама тек први тематски зборник посвећен животу и раду др Драгутина Гостушког (1923–1998), једне од најмаркантнијих фигура српске и југословенске интелектуалне и културне сцене прошлога века. Овај подухват, вреди напоменути, друга је књига у новопокренутој едицији Музиколошког института САНУ под називом Драгутин Гостушки, у којој долази практично само корак за првом – студијом Време уметности. Прилог проучавању једне опште науке о облицима, чије смо друго издање објавили уз незнатне измене и допуне, као с подршком породице Гостушки.
Као композитор и историчар уметности по образовању, а музиколог, музички и уметнички критичар, теоретичар и иницијатор културних догађаја, Гостушки је вишеструко задужио наше просторе и нашу музичку науку неконвенционалним (и неретко усамљеним) погледима и ставовима, бритком и полемички интонираном мишљу, стремљењем ка напретку и прикључивању тренутним токовима у Европи и свету. Поборник класичних вредности и највиших естетских домета европске културе, резервисан према авангардним тенденцијама у уметности минулог века, знатижељан да, пратећи актуелна открића у природним наукама активно учествује у „предвиђању будућности” уметности и света,Драгутин Гостушки утиснуо је дубок и трајан, али, истовремено – и издвојен и усамљен печат у време у коме је деловао.
У његову част, поводом стогодишњице од рођења, Музиколошки институт САНУ је 23. и 24. новембра 2023. године организовао научни скуп, који је снажно одјекнуо у стручној и широј јавности и медијима. Окупљајући музикологе, композиторе, теоретичаре музике, критичаре и историчаре, као и бројну заинтересовану публику која се радо укључивала у живе дискусије, овај својеврсни празник хуманистике нам је показао да интересовање за дело Драгутина Гостушког није спласнуло – штавише, с неумитним временским отклоном, читав овај опус сада је био осветљен из неколико различитих перспектива новог времена, захтевајући утом и свеже аксиоматско преиспитивање. Стога је једини логични следећи корак био заједнички рад на једном монографском издању, које – иако упадљивог обима и опсега – тек наговештава теме и могуће путеве којима се даље може поћи у изучавању дела овог мислиоца.
Сâм наслов зборника позива се на синтагму којом је академик Предраг Палавестра осликао позицију коју је Гостушки неуморно и без колебања заступао током свог вишедеценијског рада: „Слутећи да се у систему институција српске науке крију отпори несвакидашњем, искошеном мишљењу, Гостушки је понудио неколико решења, покушавајући да националну теоријску мисао приближи модерним токовима и новим стандардима”.
Са својим 21 прилогом различитих научних и стручних жанрова, овај зборник је подељен у шест тематских целина – I Прилози за биографију, II Гостушки и стил, III Време уметности: композиторска и теоријска перспектива, IV Композиторска делатност, V Критика, телевизија, друштвени ангажман и VI Библиотека и библиографија.
Зборник можете читати и преузети овде:
САДРЖАЈ
I ПРИЛОЗИ ЗА БИОГРАФИЈУ
II ГОСТУШКИ И СТИЛ
III ВРЕМЕ УМЕТНОСТИ: КОМПОЗИТОРСКА И ТЕОРИЈСКА ПЕРСПЕКТИВА
IV КОМПОЗИТОРСКА ДЕЛАТНОСТ
V КРИТИКА, ТЕЛЕВИЗИЈА, ДРУШТВЕНИ АНГАЖМАН
VI БИБЛИОТЕКА И БИБЛИОГРАФИЈА