Милош Браловић (https://orcid.org/0000-0002-8096-9553)
Искошени угао Драгутина Гостушког, уредиле Катарина Томашевић и Бојана Радовановић, 235-255.
Београд: Музиколошки институт САНУ, 2024.
https://doi.org/10.46793/DGOST23.235B
Сажетак: Главну тему овог текста чини Concerto accelerato (1961), концерт за виолину и оркестар Драгутина Гостушког, размотрен из аналитичког угла, а онда и повезан са теоријским поставкама везаним за простор и време изложеним у капиталној студији овог композитора, историчара уметности, естетичара и музиколога, Време уметности (1968). Руководећи се могућностима за повезивањем композиторског и музиколошког рада Гостушког, при чему би се композиторски рад посматрао као практична „лабораторија“ у којој би овај стваралац испитивао хипотезе које је укључи(ва)о у свој теоријски дискурс, одабрали смо управо Concerto accelerato. То смо учинили пре свега због формалних, тембралних и фактурних карактеристика овог концерта, а у њима смо покушали да уочимо сличности са теоријским концептима Гостушког, везаним за простор и време, али и за питања о убрзању историјских процеса и периодичног повратка класици.
Кључне речи: Драгутин Гостушки, Concerto accelerato, суперпозиција, необртљивост, форма.