”Поимање феномена симетрије у музичком делу (могући аспекти аналитичке примене)”

Аница Сабо (https://orcid.org/0000-0001-9218-2427)

Искошени угао Драгутина Гостушког, уредиле Катарина Томашевић и Бојана Радовановић, 119-128.

Београд: Музиколошки институт САНУ, 2024.

https://doi.org/10.46793/DGOST23.119S

Сажетак: Студиjа Драгутина Гостушког под називом Време уметности. Прилог заснивању jедне опште науке о облицима, од немерљивог jе значаjа за научну мисао у Србиjи. Она jе на различите начине одредила пут развоjа науке о уметности. У њоj су утемељена нека од кључних начела која су важна за разумевање природе саме науке коjа се бави уметношћу. За разлику од првог дела ове књиге, у коме се сагледаваjу стилско историjска питања везана за уметност и коjи jе незаобилазан извор спознаjа, други део студиjе, у коме се разматра симетриjа неупоредиво jе мање истражен. Кроз више поглавља Гостушки се бави односом симетриjе простора и времена, димензиjом времена, посебно трисекциjом временског континуума и, на краjу овог дела књиге, даjе синтезу и рекапитулациjу изреченог. Изнесени ставови отвараjу могућност поимања симетриjе као дела уметничког израза. Они у значаjноj мери доприносе формирању методологиjе анализе коjа може да пружи конкретне одговоре на поjедина питања везана за испољавање симетриjе у музици.

Кључне речи: Драгутин Гостушки, Време уметности, симетриjа, анализа музичког дела, методологија анализе.