”Криза музикологије и Драгутин Гостушки”

Срђан Атанасовски (https://orcid.org/0009-0008-8986-5604)

Искошени угао Драгутина Гостушког, уредиле Катарина Томашевић и Бојана Радовановић, 359-379.

Београд: Музиколошки институт САНУ, 2024.

https://doi.org/10.46793/DGOST23.359A

Сажетак: Овај рад истражује савремену кризу музикологије кроз призму идеја и критичких ставова Драгутина Гостушког, једног од пионира музикологије и музичке теорије у Југославији. У раду се анализира како „нова музикологија”, која је интегрисала друштвене и културне аспекте у анализу музике, доводи до табуизације вредносних судова о уметничким делима. Такође, рад разматра недостатак теоријског развоја у савременој музикологији, где интердисциплинарност, иако неопходна, доводи до слабљења аутономног музиколошког метода. Гостушки је критиковао претерану употребу семиотичких метода, тврдећи да они не могу у потпуности објаснити естетску и креативну суштину музике. У том контексту, корпус радова Гостушког пружају алтернативни метод за анализу музике као уметничког облика. Рад предлаже да се механизми вредновања врате у музикологију, уз разумевање друштвено-културних контекста, али без свођења естетског и звучног тела музике на идентитет или друштвени контекст.

Кључне речи: криза музикологије, „нова музикологија”, вредновање музике, интердисциплинарност, Драгутин Гостушки, семиотика.