Милош Маринковић (https://orcid.org/0000-0003-1256-8667)
Искошени угао Драгутина Гостушког, уредиле Катарина Томашевић и Бојана Радовановић, 211-234.
Београд: Музиколошки институт САНУ, 2024.
https://doi.org/10.46793/DGOST23.211M
Сажетак: Једно од најзначајнијих остварења у композиторском опусу Драгутина Гостушког јесте Реми – фантастичан балетски призор из 1955. године. Радња овог балета заснована је на универзалној теми о односу жене и мушкарца, а музика, иако преовлађујуће неоромантичарског стилског проседеа, открива и неке модернистичке композиционе поступке аутора. Дело је премијерно изведено 1963. године, на сцени Хрватског народног казалишта (ХНК), а у оквиру Музичког бијенала Загреб (МБЗ), међународног фестивала савремене музике. Будући да је Реми претходно био награђен на конкурсу поводом стогодишњице ХНК-а (1961), у раду се истражују одређене непринципијелности у спровођењу овог конкурса, које су, како се испоставило, и довеле до тога да балет Гостушког премијерно буде приказан две године касније на МБЗ-у. Такође, у раду се разматрају неке од музичких карактеристика Ремија у односу на тада актуелне авангардне тенденције у музици, укључујући и контекст програмске селекције Музичког бијенала. Анализом бијеналских критика и приказа у штампи, истраживање открива опречне реакције музичких критичара на премијерно извођење балета Драгутина Гостушког на овом најзначајнијем међународном фестивалу савремене музике у Југославији.
Кључне речи: Драгутин Гостушки, балет Реми, Хрватско народно казалиште, награда, Музички бијенале Загреб, фестивал, премијера, рецепција, 1960-те године.