”Телевизијски наратив Драгутина Гостушког”

Снежана Николајевић (https://orcid.org/0009-0001-4280-8708)

Искошени угао Драгутина Гостушког, уредиле Катарина Томашевић и Бојана Радовановић, 303-320.

Београд: Музиколошки институт САНУ, 2024.

https://doi.org/10.46793/DGOST23.303N

Сажетак: У телевизијским музичким емисијама избор музике и текст којим ће се она презентирати од пресудног су значаја за деловање на гледаоца. Њихова интеракција прелази у акцију према гледаоцу, а та акција је, у ствари, суштина медија. Тако реч о музици добија велики значај, скоро као и сама музика, а њено повезивање са одабраном музиком води једном новом квалитету – па, и једној новој форми. За постизање најпогоднијег учинка и највишег домета из тог спрега потребна је велика ерудиција, вешто владање разним елементима и њихово повезивање при презентацији одређене теме или идеје. Управо те квалитете је поседовао др Драгутин Гостушки, па су његови наступи на телевизији увек били прави догађаји – без обзира на то да ли је обликовао увод у неки музички догађај или осмишљавао емисију или читаву серију. У сваком свом наступу испољавао је своје непогрешиво осећање времена у телевизијском медију, уочавање тачне количине информација које треба презентирати и одабирање начина, речника, склопа реченице и ритма текста које треба користити.

Присутност др Драгутина Гостушког на телевизији могли бисмо да систематизујемо у пет равни: емисије у којима је он као личност главни актер, дакле емисије о њему; емисије у којима даје свој став о некој уметничкој, или неуметничкој појави; музичке емисије у којима даје уводну реч пред дело које ће се изводити или пред садржај који ће бити презентиран; музичке емисије у којима је сценариста и водитељ; музичке серије у којима је сценариста и водитељ. У овом тексту анализирају се последње три наведене категорије.

Кључне речи: музика, телевизија, Гостушки, емисија, серија.